WWF: Nem befolyásolta igazán a magyarok környezettudatos fellépését a vírushelyzet

A magyarok környezetvédelemhez való viszonya csak részben változott a járványhelyzet miatt.

Budapest, 2021. január 25. - Annak ellenére, hogy a koronavírus-járvány megmutatta társadalmunk és a gazdaságunk törékenységét a komolyabb megrázkódtatásokkal szemben, a WWF Magyarország és Budapest Bank közös kutatása alapján elmondható, hogy a magyarok környezetvédelemhez való viszonya csak részben változott a járványhelyzet miatt. Habár a lakosság körében minimális azok aránya, akik szerint az ökokatasztrófával és a klímaváltozással csak riogatni akarják az embereket, fontos, hogy mindannyian tudatosítsuk azt, a felmerülő környezetvédelmi kihívásokat csak úgy küzdhetjük le, ha a döntéseinkkel segítjük a közösségi és a fenntarthatósági céljaink megvalósítását.

A WWF Magyarország Budapest Bank által támogatott reprezentatív kutatásából[1] kiderült, hogy a megkérdezettek csupán 4%-a klímaváltozás-tagadó, de csak kétharmaduk hajlandó aktívan is tenni környezetünk védelme érdekében a mindennapok szintjén. A koronavírus-járvány második hullámának felívelő szakaszában végzett kutatás rámutatott arra, hogy részben módosult a környezettudatos viselkedésünk a járvány hatására: a válaszadók 14%-a kényszerült gyökeres változtatásra, 52%-a bizonyos szokásait ugyan átalakította, a környezetvédelemhez, valamint az élelmiszer-fogyasztáshoz való hozzáállása ugyanaz maradt, 34%-a pedig életmódján és magatartásán semmit nem változtatott.

Míg egyes környezettudatos szokások jellemzőbbek a lakosságra, vannak olyan területek is, ahol még szükség lenne a fejlődésre. Kiderült, hogy a magyarok 75%-a jellemzően mindig visz magával saját bevásárlótáskát a boltokba - a nők nagyobb arányban, mint a férfiak -, 53%-a igyekszik minél kevesebb hulladékot termelni, 65%-a pedig szelektíven gyűjti otthon a szemetet. A szelektív hulladékgyűjtés terén a 25-34 éves korosztály a legaktívabb, 72%-uk figyel erre, a nők és a férfiak pedig nagyjából egyenlő arányban. A lakosság 49%-ának otthonában mindenhol energiatakarékos LED lámpa található, használata ugyanis a hagyományos energiatakarékos izzókhoz képest harmadannyi szén-dioxid-kibocsátással jár, ráadásul várható élettartama háromszor hosszabb. Ugyanennyien választják a csapvizet palackozott italok helyett, a válaszadók 48%-a napi szinten közlekedik kerékpárral vagy gyalog, 45%-a pedig a hazai termesztésű élelmiszereket részesíti előnyben.

Környezetbarát tisztítószereket viszont a magyarok mindössze 26%-a használ - a férfiak és a nők egyenlő arányban -, pedig ma már számtalan alternatíva közül lehet választani, legyen szó a környezetbarát emblémával ellátott tisztítószerekről vagy a még költséghatékonyabb ecet, szódabikarbóna és mosószóda használatáról. Húsmentes napokat csupán a válaszadók 27%-a tart rendszeresen - a nők 34%-a, míg a férfiak 20%-a -, pedig jó tudni, hogy 1 kg marhahús előállításához átlagosan 15500 liter, 1 kg baromfihús előállításához 3900 liter vízre van szükség.

Még mindig túl sok ételt dobunk ki

A lakosság közel fele rendszeresen dob ki ennivalót: több mint 40%-uk havonta legalább 1 kilogrammnyit. A szemétbe kerülő élelmiszerek listáját a tejtermékek, a pékáruk és a zöldség-gyümölcs vezetik. A lakosság 77%-a azért dob ki ételt, mert az megromlik, míg 33%-a egyszerűen megfeledkezik róla, 19%-a túl nagy adagot készít, 13%-ának pedig nem ízlik. Fontos látni, hogy az élelmiszerrel együtt a pénzünket is a kukába dobjuk: a megkérdezettek 29%-a bevallása szerint havonta 500-1000 forint értékben dob ki ételt, míg 23%-uknál ez az összeg 1000 és 2000 forint között mozog. Mi segítene csökkenteni az élelmiszerpazarlást? A válaszadók szerint a nagyobb odafigyelés, a körültekintő vásárlás és a lejárati idő hangsúlyosabbá tétele.

Lakáskorszerűsítésre költenének a legtöbben

A kutatás azt is vizsgálta, hogy a magyar lakosság milyen környezetvédelmi célú beruházásokra költené megtakarításait. A megkérdezettek 54%-a lakásának korszerűsítésére - napelem, napkollektor, szigetelés - adna ki pénzt elsősorban, és 31%-uk akár hitelt is venne fel ezek megvalósítására. Tény, hogy a rosszul szigetelt falakon, a tetőn és a padlón keresztül a hő akár fele is elszökhet, a szigetelési beruházások viszont az épületszerkezettől függően akár 2-4 év alatt is megtérülhetnek. A megtakarításukból a válaszadók 26%-a szerezne be elektromos vagy hibrid autót, 27%-a környezetbarát háztartási gépeket.

Jóval kevesebb azok aránya, akik az elmúlt egy év során anyagilag is támogattak környezetvédelmi célokat: 9%-uk zöld programok, 7%-uk zöld civil szervezetek mellé állt. Arra a kérdésre, hogy felajánlaná-e fizetése egy részét a környezetvédelem támogatására, a megkérdezettek 14%-a válaszolt igennel.

"A környezeti fenntarthatóság fontos a Budapest Bank számára, ezért is vállaltuk azt, hogy a WWF Magyarország szakértőinek segítségével 2025-ig 25%-kal csökkentjük ökológiai lábnyomunkat. A karboncsökkentés elérése érdekében számos lépést tettünk már meg: a tavalyi évben többek között megújuló villamosenergiából fedeztük a bank épületeinek fogyasztását, elektromos gépjárművekkel kezdtük el bővíteni flottánkat, új, környezettudatos gépészeti berendezéseket szereztünk be a fiókfelújítások során, és napelemet telepítettünk rákosszentmihályi fiókunkban. E céljainkat termékportfóliónkban is szeretnénk minél nagyobb súllyal megjeleníteni, ennek megfelelően egy fenntartható környezet alapot indítottunk, amely a környezettudatosság megatrendjére is épít. Az alap már a jegyzési időszakot is szép eredményekkel zárta, az azóta eltelt közel három hónap alatt az állomány 4,8 milliárd forintra nőtt. Mindemellett "zöld autó" finanszírozási programunk is egyértelműen sikeresnek bizonyult, hiszen 2020-ban már több mint 1300 alternatív hajtású autót finanszíroztunk csaknem 9 milliárd forint összegben. Ezek az eredmények is jól mutatják, hogy a környezeti fenntarthatóságért felelősséget érző vállalatként a Budapest Bank helyesen tűzte ki ezirányú céljait, amelyeket működési modellje és az említett termékek révén, ügyfeleivel közösen együttműködve sikeresen kíván teljesíteni a jövőben is " - mondta Puskás András, a Budapest Bank működésért és kockázatért felelős vezérigazgató-helyettese.

"Habár a koronavírus-járvány berobbanását megelőző évben az éghajlatváltozás problémája a közbeszéd középpontjába került, sok embert, vállalatot és kormányzati szereplőt cselekvésre sarkalt, a fenntarthatóság és környezettudatos életmód pedig többeknek beivódott a mindennapjaiba, nem dőlhetünk hátra. Ezt a járvány is megmutatta. Az egyének és a döntéshozók szintjén is fontos az előttünk álló időszak, hogy a helyreállítás során hová rangsoroljuk a környezetünket, a természetet és ezáltal a saját sorsunkat" - emelte ki Klacsán Csaba, a WWF Magyarország kommunikációs vezetője.

Napjaink válságaiban ne feledkezzünk meg az általunk és szokásaink által gyakorolt hatásokról sem, hiszen ez a hosszú távú érdekünk.

 

WWF

A WWF a világ legnagyobb civil természetvédelmi szervezete, amely több mint 100 országban tevékenykedik. Az alapítvány küldetése egy olyan jövő megteremtése, amelyben az emberiség és a természet harmóniában él egymással.

A WWF Magyarország a nemzetközi szervezet részeként, de önálló civil szervezetként működik. Tevékenysége négy fő területre terjed ki: folyóink és vizesélőhelyeink védelme, a természetes erdők megóvása, az éghajlatváltozás elleni küzdelem és őshonos nagyragadozóink védelme. Emellett nagy figyelmet fordítanak a fenntarthatóság és környezettudatosság eszméjének minél szélesebb körű terjesztésére.

Munkájuk során együttműködnek kormányokkal, nemzeti parkokkal, természetvédelmi hatóságokkal, civil szervezetekkel, oktatási intézményekkel és az üzleti élet képviselőivel, valamint a helyi lakossággal.

Budapest Bank

A Budapest Bank az első hazai kereskedelmi bankok között jött létre 1987-ben, a tíz hazai nagybank egyike. Az univerzális bank a lakossági szolgáltatások mellett évtizedek óta a hazai kis-, és középvállalkozások elkötelezett partnere, piaci pozíciója különösen erős a szegmensben. A bank leányvállalataival, a Budapest Alapkezelő Zrt.-vel, a Budapest Lízing Zrt.-vel és a Budapest Eszközfinanszírozó Zrt.-vel közösen összesen közel 3000 munkavállalót foglalkoztat, országos fiókhálózat pedig mintegy 100 bankfiókot foglal magában. 2006-ban a hazai bankpiacon elsőként vidéken, Békéscsabán nyitotta meg operációs központját, ezzel 800 munkahelyet teremtve a régióban. A felelős gondolkodás a bank tevékenységének minden szintjén érvényesül, társadalmi felelősségvállalási stratégiájában kiemelt helyen szerepel a pénzügyi tudatosság, a közösségi értékek iránti elkötelezettség, az önkéntesség, az esélyegyenlőség biztosítása, valamint a környezetvédelem. A Budapest Bank Zrt., az MKB Nyrt. és az MTB Zrt. a Magyar Bankholding Zrt. csoport tagjai, amelyről bővebb tájékoztatást a www.magyarbankholding.hu oldalon olvashat.



A WWF Magyarország a Budapest Bank támogatásával 2020 novemberében 500 fő megkérdezésével körülbelül 50 állítás alapján vizsgálta a magyarországi 18-59 éves, internetet használó városi lakosság attitűdjét és szokásait többek között olyan témakörökben, mint az élelmiszer-vásárlási és étkezési szokások, a hulladékkezelés vagy a környezettudatosság. A minta online reprezentatív kor, nem, iskolai végzettség, régió és településtípus mentén. Az adatfelvételt az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. végezte.

Közzététel dátuma: 2021 január 26, kedd
Publikálásért felelős: rongo.hu
Címkék: WWF, környezettudatos fellépés, környezetvédelem, járványhelyzet

További sajtóközlemények: rongo.hu

Jelentősen nőtt a kibertámadások száma

2020 második fél évében 85 százalékkal több támadást regisztráltak a G DATA szakemberei, mint az év első 6 hónapjában.

IT/Telekom

A ChemPass Kft. új technológiát és szoftver prototípust fejlesztett ki

A ChemPass Kft. új technológiát és szoftver prototípust fejlesztett ki molekulavázak és szintetizálható virtuális vegyülettárak tervezésére

Marketing

A G DATA arra figyelmeztet, hogy átverés lehet a netes könnyű munka

A könnyű, otthon végezhető munka álcája alatt az internetes bűnözők úgynevezett pénzöszvéreket képeznek ki.

IT/Telekom

Cég belépés
Cég regisztráció

Friss hírek

Népszerű közlemények

03/02 Jelentősen nőtt a kibertámadások száma

Friss címkék

Groupama KGFB Groupama KGFB visszatérítés COVID 19 COVID-19 mentális egészség mentális rendellenesség koronavírus pszichiátriai diagnózis Állampolgári Bizottság az Emberi Jogokért Alapítvány CCHR WWF ÖkoPanda Viber környezettudatosság WWF Magyarország civil szervezet zöld helyreállítás Rakuten Viber kiberbűnöző vírusirtó adathalász-kísérlet Coinminer kriptovaluta bányászat G DATA vírusvédelem Vivre Vivre Black Friday Vivre Black Friday 2020 .Vivre 2020 online lakberendezés lakberendezési és dekorációs webáruház pszichiáter G Data androidos kártevő kártékony androidos alkalmazás kártékony Android app Android malware Android dropper G DATA Mobil Malware Mobil Malware G DATA Mobil Malware jelentés OTP Nyugdíjpénztár időskor öngondoskodás kutatás WWF Az új norma nyilatkozata David Attenborough WWF kampány természetkárosítás pszichiátria emberi jogok kényszerbeszállítás kényszerkezelés WWF Élő Bolygó Jelentés Élő Bolygó Jelentés 2020 pszichiátriai betegek jogi védelme Hídvégi Klára bírói szemle jogsértés Oakley Bob Marley One Love #TeamOakley fakivágás illegális tarvágás Tiszaug árvízi védekezés Natura2000 terület Tiszaug 1/C4 erdőrészlet adó-visszatérítés NAV e-SZJA adóbevallás Sonos Arc Sonos Arc soundbar Sonos soundbar Vivre lakberendezési és dekorációs áruház lakberendezési és dekorációs áruház nyugdíjpénztár nyugdíjpénztári befektetés tagdíj Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségnek

Esküvő információ

Menyasszonyi ruhák, éttermek, fotós, limuzin, nászút ajánlatok: http://eskuvo.rongo.hu

Bridal Mirage

Kézműves esküvői kiegészítők, ahol azt kapsz amit te megálmodsz.

Weigert József esküvői fotós

Weigert József, a Weigert Images alapítója Magyarországon és külföldön egyaránt vállal esküvői fotózást.

Eternity Szalon

Gyönyörű menyasszonyi ruhák széles választéka két szinten az Eternity Szalonban - kedves kiszolgálás, ingyenes próbák, megfizethető árak

LaMariée Budapest

Budapest legnívósabb Premium dealer esküvői ruhaszalonja a világhírű PRONOVIAS márkának és kizárólagos forgalmazója a ROSA CLARA AIRE Barcelona és az ALMANOVIA vadonatúj kollekciójainak!

EsküvőTrend Esküvő Kiállítás Veszprém

Immár 7 alkalommal Veszprém megye legnagyobb esküvő kiállítása több mint 70 kiállítóval! Időpont: 2014. február 8-9. Helyszín: Lovassy László Sport Csarnok (8200 Veszprém, Cserhát lakótelep 11) eskuvotrend.com